Przenośniki zgrzebłowe OZDW

Przenośniki zgrzebłowe, w tym odżużlacze są wytwarzane w ZUK Stąporków od ponad 40 lat.

Przeznaczenie i opis techniczny

Przenośniki zgrzebłowe typu OZDW zbudowane są z pojedynczej wanny, gdzie żużel i popiół wygarniany jest po dnie tej wanny (tzw. dolne wygarnianie). Dno wanny wykładane jest blachą trudnościeralną lub bazaltem. Odżużlacze te cechuje prosta budowa, łatwość obsługi oraz duża trwałość. Przenośniki zgrzebłowe wykonuje się w trzech podstawowych szerokościach wanny tj. 350 mm, 570 mm, 770 mm, natomiast długości całkowite wahają się od 3 mb do 25 mb. Wymiary gabarytowe urządzenia zależą od rodzaju kotła oraz warunków zabudowy pozostałych urządzeń transportujących. Wały łożyskowane są ślizgowo lub tocznie. W skład wyposażenia dodatkowego wchodzą: zawór spustowy, układ do regulacji poziomu wody, czujnik ruchu i linkowe zespoły awaryjnego wyłączania. Przenośniki zgrzebłowe są wyposażone w osłony wanny poziomej i skośnej.

Dane techniczne

  • Wydajność przenośnika: przy Bu 350 mm do 0,27 m3/h; przy Bu 570 mm do 2,5 m3/h; przy Bu 770 mm do 3,5m3/h,
  • Moc silnika zależy od długości całkowitej oraz szerokości wanny i są w granicach od 0,55 kW do 1,5 kW. Motoreduktory są przystosowane do współpracy z falownikami.
  • Gabaryty urządzenia takie jak: długość całkowita, szerokość wanny, wysokość do wału napędowego – pozostają do uzgodnienia z projektantem systemu odżużlania lub bezpośrednio z użytkownikiem.

Budowa

1. Wanna odżużlacza, 2. Wał przedni, 3. Wał tylny, 4. Napęd, 5. Taśma zgrzebłowa, 6. Blachy ślizgowe lub wykładzina bazaltowa, 7. Ślizgi wymienne lub rolka prowadząca, 8. Komora pływakowa, 9. Zawór spustowy.