Przenośniki zgrzebłowe OZGW

Przenośniki zgrzebłowe, w tym odżużlacze są wytwarzane w ZUK Stąporków od ponad 40 lat.

Przeznaczenie i opis techniczny

Przenośnik zgrzebłowy żużla typu OZGW, jest to przenośnik dwuwannowy z górnym wygarnianiem. Górna wanna zalana wodą służy do wygaszania i transportowania żużla na inny rodzaj przenośnika, a dolną wanną taśma zgrzebłowa powraca „na sucho”. Taka budowa odżużlacza pozwala na bieżącą ocenę stopnia zużycia taśmy zgrzebłowej i eliminuje zjawisko zalegania niezatapialnych frakcji popiołów i żużla.

Tego typu odżużlacze wykonuje się w dwóch podstawowych szerokościach wanny tj. 570 mm, 770 mm, natomiast długości od 3 mb do 25 mb. Wymiary gabarytowe urządzenia zależą od rodzaju kotła oraz warunków zabudowy pozostałych urządzeń transportujących. Wały łożyskowane są tocznie. W skład wyposażenia dodatkowego wchodzą: zawór spustowy, układ do regulacji poziomu wody, czujnik ruchu i linkowe zespoły awaryjnego wyłączania. Przenośniki zgrzebłowe są wyposażone w osłony wanny poziomej i skośnej.

Dane techniczne

  • Wydajność przenośnika: przy Bu 570 mm – do 2,5 m3/h; przy Bu 770 mm – do 3,5 m3/h,
  • Moc silnika zależy od długości całkowitej oraz szerokości wanny i kształtuje się w granicach od 0,75 kW do 1,5 kW.
  • Gabaryty urządzenia takie jak: długość całkowita, szerokość wanny, wysokość do wału napędowego – pozostają do uzgodnienia z projektantem systemu odżużlania lub bezpośrednio z użytkownikiem.

Budowa

1. Wanna odżużlacza 2. Wał przedni 3. Wał tylny 4. Napęd 5. Taśma zgrzebłowa 6. Blachy ślizgowe lub wykładzina bazaltowa 7. Ślizgi wymienne lub rolka prowadząca 8. Komora pływakowa 9. Zawór